Великий переділ на ТВ-ринку. Хто отримає вигоду від краху каналів Медведчука

Доба на Донбасі: бойовики чотири рази порушили “тишу” за добу, поранили військового

04/03/2021 admin 0

На Донбасі за минулу добу збройні формування Російської Федерації чотири рази порушували режим припинення вогню. В результаті обстрілу один український військовий був поранений. Про це повідомили в […]

Закриття телеканалів NewsOne, ZiK і “112 Україна” матиме не тільки політичні наслідки, але також може стати початком великого переділу на українському ТБ-ринку. Хто вирвався в лідери завдяки санкціям і чи здатний Віктор Медведчук швидко запустити новий проєкт — читайте в матеріалі “Рубрики”

Як ділять ТБ-пиріг в Україні

Всі ТБ-канали діляться на три типи: розважальні (наприклад, СТБ, Новий канал, 2 + 2), розважально-інформаційні (“Україна”, “1 + 1”, “Інтер”) і інформаційні, до яких і відносилася вся закрита трійка “кнопок” Медведчука.

У фахівців існують різні методики підрахунку ТБ-рейтингу, якими часто люблять маніпулювати, але факт в тому, що NewsOne і “112 Україна” довгий час перебували в числі лідерів категорії “Інформаційні телеканали”. ZiK сильно відставав від колег, але свою частку теж вносив.

Лідер інформаційних каналів “Україна 24”, показники “Прямого” і “112 Україна” змінюються з мінімальною різницею в один або інший бік“, — пояснив в коментарі “Рубриці” директор з розвитку мережі OBOZREVATEL TV Олександр Новицький.

Наприклад, у січні 2020-го Нацрада з питань телебачення опублікував рейтинг за попередній рік на основі даних рейтингового агентства BIG DATA, з якого випливало, що перші два рядки в категорії займали “112 Україна” і NewsOne, а ZiK займав аж восьме місце.

санкції проти каналів медведчука

А ось рейтинги переглядів за грудень 2020-го. У них лідером значиться вже телеканал Ріната Ахметова “Україна 24” — його запустили на повну потужність тільки в минулому році, але за рахунок величезних вливань він швидко вийшов в лідери. “112 Україна” і “Прямий” Петра Порошенка боролися за другу і третю сходинку в рейтингах, а NewsOne йшов на четвертому місці. ZiK же змістився на 9-ту позицію позаду каналу “Наш” Євгена Мураєва. Втім, за сукупним рейтингом три телеканали Медведчука цілком могли змагатися з “Україною 24”.

санкції проти каналів медведчука

До кого піде аудиторія “кнопок” Медведчука

Вважається, що найбільш віддана аудиторія цих каналів зосереджена в південно-східній Україні. У цих регіонах популярні російські телеканали, але глядачі також хочуть дивитися і українське ТБ — просто близьке їм з ідеологічних міркувань. Тепер головним претендентом на цю аудиторію може стати телеканал “Наш”, який мовить у схожому форматі.

Частина людей, які дивилися ці канали, робили це в порядку “заппінгу”, тобто перемикання каналів. Ці люди тепер просто дивляться інші канали, в першу чергу канали загального інтересу. Частина перейшла на інформаційні канали, найбільше  на “Наш” і “Прямий”. Можна зробити з цього приблизний висновок, що для третини глядачів каналів Медведчука проросійська орієнтація була настільки важливою, що вони вибрали на заміну саме “Наш”  найближчий по тональності, позиції і формату до закритих каналів. І для досить великої частини важлива була не проросійськість, а галаслива опозиційність  те, що дає “Прямий” канал“, — розповів у коментарі “Рубриці” керівник Центру аналітики і моніторингу ГО “Детектор медіа” Отар Довженко.

прямой канал

За словами медіаексперта, “бум” на інформаційні телеканали в Україні, що намітився в останні роки, скоро може зійти нанівець.

Про російське телебачення ми не знаємо, тому що даних немає, але точно не більше, ніж кожен десятий глядач перейшов туди. Ці канали не всім доступні. Якщо людина може дивитися ТБ в інтернеті, то може включати і “медведчуків”, але ми бачимо, що пряму трансляцію дивиться лише кілька тисяч користувачів.

Мені здається, що “інформаційні канали” в тому вигляді, у якому їх наплодили на ринку українські політики-медіавласники, були нав’язаною необхідністю, яка дуже легко відпаде“, — припустив Отар Довженко.

На загальному тлі сильно збільшилася частка телеканалу “Наш”, у інших не так явно“, — підтвердив Олександр Новицький.

За останніми оцінками експертів “Детектор Медіа”, на “НАШ” перейшло трохи менше 40% глядачів каналів Медведчука. Серйозний показник, але свою частку приросту отримали і інші канали. Причому не тільки інформаційні.

наш канал

Наш”  це канал, який мімікрував під канали Медведчука. Причому робив це іноді карикатурно, підкреслено намагаючись перевершити конкурентів у “ватності”. Це явище поширене в природі, але ми розуміємо, що політично Євген Мураєв  швидше союзник Ахметова і Новинського, які розкладають яйця в різні кошики і потребують підтримки російського електорату, але аж ніяк не працюють на Кремль. Мураєв, до речі, перед парламентськими виборами досить жорстко критикував Медведчука. Словом, це можна порівняти з тими квітами, які смердять, щоб привернути мух. Те ж робить “Україна 24”, перетягнувши обличчя каналів Медведчука: Наталю Влащенко, Василя Голованова і інших. Вони нібито повинні зачарувати проросійських глядачів, яким потім скомандують голосувати так, як скаже Ахметов. Я думаю, це все не так просто працює, але подивимося“, — вважає Довженко.

медведчук

Медведчук може спробувати запустити новий канал, але все справді непросто

7-го лютого всі ЗМІ облетіла новина про пограбування квартири генерального продюсера медіахолдингу “Новости” Олексія Семенова. У цей холдинг входять всі три заборонені телеканали.

Кажуть, що з його елітної квартири на Печерську винесли 100-кілограмовий сейф, у якому могло лежати 120 тисяч доларів і коштовності на 5 млн гривень. Однак найцікавіші чутки про те, що буквально за кілька годин до цього Семенов нібито поклав у сейф великий аванс від Медведчука, отриманий ним на запуск нового ТБ-проекту.

Потерпілий генпродюсер утримався від будь-яких коментарів, але чутки про те, що Медведчук думає над запуском нового каналу дійсно ходять. Таке бажання цілком зрозуміле, адже закриття каналів не просто залишає колишнього главу Адміністрації Кучми без потужного інструменту впливу, а й ставить у залежність від партнера по ОПЗЖ Сергія Льовочкіна, який володіє телеканалом “Інтер”.

Льовочкін, Бойко і вся їхня компанія, якій Кремль фактично нав’язав Медведчука у 2018 році, зараз, звичайно, в непростій ситуації. Їх медіа формально підтримують канали Медведчука, але не те щоб дуже активно. З одного боку, їх вага в спільному підприємстві зросте через те, що вони медіа. З іншого, загальна капіталізація ОПЗЖ без каналів Медведчука може дуже сильно впасти. Зараз ми бачимо, як влада намагається вбити клин між Льовочкіним-Бойко і Медведчуком, щоб зруйнувати ОПЗЖ і перетягнути колишню “групу Фірташа” у нішу “державної проросійської опозиції”, де раніше помер ахметовський Опоблок. Думаю, що це буде не так легко. Але “Інтер” та інші медіа Льовочкіна-Фірташа досі трималися набагато більш помірковано за “медведчуків” і залишаються дуже обережними“, — розповів Отар Довженко.

Чутки про напружені стосунки між двома політиками дійсно ходять дуже давно, але до історії з санкціями у Медведчука був вагомий козир — тепер же вплив переходить до “дорогого” партнера по партії, який зберіг свій канал в цілості. Не надто приємна ситуація для відомого своєю авторитарністю Віктора Володимировича.

Як пояснив нашому виданню директор з розвитку ТБ-мережі Олександр Новицький, вибити нову ліцензію справді реально. Але для цього потрібно отримати “добро” від Нацради з питань телебачення.

“При наявності готової матеріально-технічної бази (яка у них є) отримати ліцензію під новий телеканал можна протягом місяця. Формально Нацрада не може їм відмовити. Так що спокійно можуть з’явитися “113”, “Newstwo”, “Zik1”, — вважає він.

Також не виключений варіант і з покупкою вже готового каналу. Однак він повинен бути інформаційним — інакше можуть виникнути проблеми.

Купити телеканал з ліцензією можна, але якщо він буде не інформаційним, то у Нацради виникнуть питання при зміні концепції. Наочний приклад це той же “Наш”, який раніше був “Максі ТВ”, — пояснив Новицький.

Однак не слід скидати з рахунків і політичний аспект питання. За часів Петра Порошенка каналам Медведчука вдавалося продовжувати ліцензії — хоча питання у Нацради були по ним завжди. Після введення санкцій видача нових ліцензій буде виглядати як мінімум дивно. І цей процес можуть або затягнути до нескінченності, або і зовсім знайти привід для відмови.

В принципі, у ОПЗЖ вже є нові телеканали Kyiv.Live і Odesa.Live, які можна розкручувати (вони належать забудовнику, нардепу ОПЗЖ Вадиму Столару — “Рубрика”). Питання в тому, що будь-який запуск, перезапуск, особливо створення мережі, треба проводити через Нацраду з питань телебачення і радіомовлення, яка може просто не дати ліцензій і все. Свої нинішні ліцензії “медведчуки” отримували і переоформляли за часів Порошенко, а тодішня Нацрада їм в цьому сприяла. Нинішня не має для цього підстав, хіба що Коломойський домовиться з Медведчуком, для чого поки я не бачу передумов“, — вважає Отар Довженко.

Очевидно, що Медведчук буде намагатися відновити свої позиції в медіа-просторі, оскільки без телеканалів він позбавляється більшої частини впливу в українській політиці. Крім того, скоро йому можуть почали задавати питання і “любі друзі” з сусідньої держави, де робили на нього ставку не для того, щоб так безглуздо погоріти.

↓Читайте також

Три перемоги Зеленського. По кому б’є рішення президента відключити “кнопки” Медведчука
Автор:
Олександр Парцей

MIXADV

цікаве