
Article information
- Author,Джессіка Бредлі
- Role,BBC Future
Рослинні олії, як-от соняшникова та ріпакова, останнім часом стали об’єктом суперечливих заяв про їхню шкоду для здоров’я. Чи це дійсно так?
Скоріш за все, у вас на кухні стоїть пляшка соняшникової або іншої рослинної олії. Їх використовують для смаження та додають у салати в усьому світі.
Але ці звичні нам олії стали предметом гарячих дискусій.
Дехто стверджує, що вони “токсичні”, “отруйні” і зрештою шкодять нашому здоров’ю.
Критики навіть дали деяким з них прізвисько “ненависна вісімка” – маючи на увазі вісім популярних олій: ріпакову, кукурудзяну, бавовняну, виноградну, соєву, з висівок рису, соняшникову та сафлорову – і звинувачують їх у розвитку серцево-судинних захворювань та діабету 2 типу.Skip Найпопулярніше and continue readingНайпопулярніше
Соняшникова олія – чи шкідлива вона для здоровʼя
Пекельна ніч Харкова. Скільки загиблих, які руйнування і чим била Росія
Кінець торговельного безвізу України з ЄС: що буде далі
Сварка наймогутнішого з найбагатшим: як кінець дружби з Трампом вплине на бізнес Маска
End of Найпопулярніше
Чи справді рослинні олії – наші вороги, чи ці звинувачення безпідставні?
Чи пов’язані рослинні олії зі здоров’ям серця
Основна критика рослинних олій зосереджена на високому вмісті в них омега-6 жирних кислот.Пропустити Viber і продовжити

Як дізнатися головне про Україну та світ?
Стежте за BBC News Україна у Viber!
Підписуйтеся на канал тут!
Кінець Viber
Омега-6 жирні кислоти є незамінними – тобто організму вони потрібні, але сам він їх не виробляє. Останніми роками деякі вчені стверджують, що омега-6 можуть спричиняти хронічне запалення (що підвищує ризик розвитку хвороб, зокрема серцево-судинних та раку).
Однак, за словами Даріуша Мозаффаріана, професора та директора інституту Food is Medicine при Університеті Тафтса (Массачусетс, США), контрольовані дослідження показали, що омега-6 жирні кислоти не спричиняють запалення.
“Нові дослідження показують, що омега-6 жирні кислоти утворюють унікальні природні молекули, як-от ліпоксини, які мають потужні протизапальні властивості в організмі”, – каже Мозаффаріан.
Нещодавнє дослідження, що охопило понад 200 000 людей у США протягом приблизно 30 років, виявило, що ті, хто споживав більше рослинних олій (у тому числі насіннєвих), рідше помирали від серцево-судинних хвороб або раку. Натомість у тих, хто вживав більше масла, ризик смерті протягом цього ж періоду був вищим.

Існує багато досліджень, які вивчають, як омега-6 впливають на здоров’я серця – коли науковці аналізують дані про раціон і стан здоров’я та виявляють зв’язки між ними.
Але деякі з таких досліджень ґрунтуються на тому, що люди самі розповідають про те, що їли, зазначає Матті Марклунд, доцент кафедри харчування людини в Школі громадського здоров’я Блумберга при Університеті Джонса Гопкінса (США). Це, додає він, може бути проблемою, оскільки люди можуть помилятись або навіть свідомо спотворювати інформацію про свої харчові звички.
Інший спосіб вимірювання споживання омега-6 – це оцінка середньої кількості цих жирів у продуктах, які входять до раціону людини. Проте, за словами Марклунда, буває складно точно перевести те, що люди кажуть, що з’їли, у конкретні кількісні показники.
Багато досліджень, які вивчають вплив омега-6 на здоров’я, зосереджуються на лінолевій кислоті – це жирна кислота омега-6, яка у великій кількості міститься в насіннєвих оліях. Її пов’язують зі зниженням рівня “поганого” холестерину ЛПНЩ у крові.
У дослідженні 2019 року Марклунд замість опитувань аналізував рівень жирних кислот у крові учасників близько 30 обсерваційних досліджень – деякі з них тривали до 30 років.
Він вивчав, скільки з цих людей захворіли на серцево-судинні хвороби або померли від них. Результати показали: у тих, хто мав найвищі рівні лінолевої кислоти в крові, ризик розвитку серцево-судинних хвороб був найнижчим.
Деяка плутанина щодо омега-6 і здоров’я серця все ж існує, каже Крістофер Гарднер, директор досліджень з харчування у Стенфордському центрі профілактичної медицини (США).
Частково вона виникає через те, що омега-6 відіграє роль у процесі згортання крові, який люди помилково асоціюють лише з інсультами та серцевими нападами. Омега-3, навпаки, більше “розріджує” кров.
“Якщо у вас рана на руці – ви ж хочете, щоб кров згорнулася, – пояснює він. – Тут потрібен баланс”.
Тим часом аналіз 30 досліджень, проведений у 2019 році,
